Zasady organizacji zadań
Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. Powstańców Wielkopolskich
w Nowych Skalmierzycach
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość obowiązujące
od 26 października 2020 r.
Podstawy prawne
USTAWA z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych ( Dz. U. z 2020 poz. 1845)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2020. poz. 910 i 1378)
Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U.2020, poz. 410),
Rozporządzenie MEN z dnia 23 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Zasady ogólne
Od 26 października 2020 r. w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty odbywa się realizacja zadań szkoły, w tym realizacja podstawy programowej z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Kształcenie zdalne odbywa się według dotychczasowego planu zajęć. Udział ucznia w nauczaniu zdalnym jest obowiązkowy.
Nauczyciele prowadzą lekcje w aplikacji Google Meet przez 30 minut, następnie na pozostałą część lekcji (15 minut) przygotowują dla uczniów zadania z podręczników lub zadania własne, opublikowane w aplikacji Google Classroom. Pracę domową uczniowie odsyłają nauczycielom z wykorzystaniem usługi GSuite.
Indywidualne zajęcia edukacyjne oraz zajęcia w ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej (korekcyjno – kompensacyjne, rewalidacja, logopedia, konsultacje z pedagogiem i psychologiem), zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze odbywają się w trybie stacjonarnym i godzinach ustalonych z rodzicem.
Uczniowie podczas zajęć na Google Meet zobowiązani włączyć mikrofony i kamerki. W szczególnych sytuacjach, gdy uczeń ma problemy techniczne ze sprzętem, powinien zgłosić ten fakt nauczycielowi prowadzącemu zajęcia i postarać się naprawić problem do czasu następnych zajęć.
Higiena pracy umysłowej – zasady ogólne
Niedopuszczalne są sytuacje nadmiernego obciążania uczniów przekazywanymi do realizacji zadaniami przez poszczególnych nauczycieli przedmiotów.
Zalecane jest wskazywanie uczniom zadań obowiązkowych oraz zadań dodatkowych dla chętnych.
Zasady ogólne – przydział godzin nauczycielom
Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, a w przypadku godzin zajęć realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych – w ramach godzin ponadwymiarowych, o których mowa w art. 35 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215).
Zadania nauczyciela, wychowawcy
Nauczyciel prowadzi lekcje on-line z klasą, którą uczy danego przedmiotu, w aplikacji Google Meet. Powinien objaśnić uczniom treści i zadania, które uczniowie będą wykonywali w dalszej części lekcji w ramach pracy samodzielnej.
Link zapraszający uczniów na zajęcia zdalne w Google Meet dla danej klasy nauczyciel umieszcza w aplikacji Classroom. Zestawienie wszystkich zaplanowanych zajęć w formie zdalnej i stacjonarnej umieszczone są w Kalendarzu GSuite.
Nauczyciele w czasie zajęć wykorzystują również: narzędzia internetowe, aplikacje, nagrania, filmy, platformy edukacyjne…
Nauczyciele mają obowiązek monitorowania postępów w nauce zdalnej uczniów.
Mają obowiązek informowania uczniów i ich rodziców/opiekunów prawnych o osiąganych postępach i ocenach w trakcie nauczania zdalnego.
Rodzice kontaktują się z nauczycielami przez dziennik elektroniczny lub pocztę.
Nauczyciele zamieszczają w Google Classroom różne materiały edukacyjne :
prezentacje/ materiały z lekcji przeprowadzanych w Google Meet
zadania do wykonania,
oraz elementy OK (cele, kryteria sukcesu, informacja zwrotna/ocena).
Nauczyciele przedmiotowcy mogą na prośbę wychowawcy klasy dodać go jako drugiego nauczyciela do swoich zajęć na Classroom, by mógł on obserwować ich postępy.
Zadania wychowawcy
Wychowawca jest moderatorem swojej klasy. Ściśle współpracuje z nauczycielami uczącymi w danym oddziale oraz rodzicami.
Monitoruje obecności jego uczniów na lekcjach oraz postępy w nauce. Ściśle współpracuje w tym zakresie z rodzicami.
Zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji;
Nauczyciele specjaliści, biblioteki, świetlicy
Nauczyciele specjaliści oraz biblioteki dostosowują swoją pracę do potrzeb uczniów i szkoły. W trakcie nauczania zdalnego przez 2 lub 3 dni w tygodniu wspomagają pracę świetlicy (praca stacjonarna), natomiast pracę zdalną planują na kolejne dni.
W celu ustalenia szczegółowych zasad nauczyciele kontaktują się z dyrektorem szkoły.
Nauczyciele świetlicy pracują zdalnie i stacjonarnie wg grafiku przygotowanego przez dyrektora szkoły.
Pedagog/psycholog szkolny ma obowiązek:
ustalenia form i czasu kontaktu z uczniami i rodzicami i poinformowania o tym fakcie dyrektora szkoły,
organizowania konsultacji stacjonarnie lub online,
świadczenia zdalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie trwania sytuacji kryzysowej, w szczególności otoczenia opieką uczniów, u których stwierdzono nasilenie występowania reakcji stresowych, lękowych w związku z epidemią koronawirusa,
inicjowanie i prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
minimalizowanie negatywnych skutków zachowań uczniów pojawiających się w wyniku wdrażania nauczania zdalnego,
otoczenia opieką i udzielanie wsparcia uczniom, którzy mają trudności z adaptacją do nauczania zdalnego,
udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do nauczania zdalnego,
wspomagania nauczycieli w diagnozowaniu możliwości psychofizycznych uczniów w kontekście nauczania zdalnego.
Brak możliwości pracy na odległość
W odniesieniu do uczniów, którzy nie mają możliwości uczestniczenia w nauczaniu zdalnym w miejscu zamieszkania, dyrektor szkoły umożliwia realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły.
Zadania rodzica
Rodzic zapewnia dziecku w domu odpowiednie warunki do nauki zdalnej.
Rodzic powinien zapewnić dziecku sprzęt do nauki zdalnej: komputer, tablet z kamerą i mikrofonem oraz łącze internetowe.
W sytuacjach wyjątkowych, szkoła wypożycza laptop/tablet.
Zadania n-li; modyfikacja programu;
W przypadku braku realizacji zaplanowanych zadań przez nauczyciela, nauczyciel zgłasza dyrektorowi niezrealizowanie treści podstawy programowej z wyjaśnieniem przyczyn zaistniałej sytuacji oraz przedstawia sposób modyfikacji planu dydaktycznego.
Nauczyciele zgłaszają do dyrektora ewentualną potrzebę modyfikacji programu nauczania w związku z nową organizacją procesu kształcenia.
Monitorowanie uczenia się
Postępy uczniów będą monitorowane poprzez obserwacje aktywności uczniów w czasie spotkań on-line oraz udzielanie ustnej lub pisemnej informacji zwrotnej do:
odpowiedzi ustnych w czasie zajęć on-line,
wypowiedzi uczniów na czacie tekstowym, forum dyskusyjnym oraz podczas zajęć online i konsultacji,
prac przesłanych do nauczyciela poprzez GSuite.
Ocenianie
Kryteria ocen bieżących oraz sposób uzasadniania tych ocen określa Statut Szkoły.
Rodzice oraz uczniowie będą informowani na bieżąco o postęp a także uzyskanych ocenach za pomocą dziennika elektronicznego, podczas konsultacji oraz zdalnych zebrań.
W/w informacje mogą być przekazywaneach w nauce, za pomocą innych uzgodnionych z rodzicem, dostępnych form porozumiewania się na odległość, w czasie ustalonych w harmonogramie konsultacji.
Dokumentowanie realizacji zadań nauczyciela
dokumentując realizację podstawy programowej z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciel oznacza obecność ucznia w dzienniku elektronicznym (nz).
uzupełnianie dziennika elektronicznego - wpisanie zaplanowanych i zrealizowanych tematów, potwierdzenie aktywności ucznia w nauczaniu zdalnym (nz); prowadzenie Classroom dla poszczególnych oddziałów oraz kalendarza zajęć.
dzienniki elektroniczne są uzupełniane na bieżąco każdego dnia,
inne dokumenty, np. notatki służbowe, protokoły, zarządzenia dyrektora szkoły mogą być tworzone zdalnie i przesyłane drogą elektroniczną.
Nadzór pedagogiczny
W czasie wykonywania pracy na odległość nauczyciel podlega nadzorowi pedagogicznemu.
W celu realizacji zadań wynikających z nadzoru, nauczyciele są zobowiązani do systematycznego prowadzenia kalendarzy zajęć i Classroom oraz udostępniania ich dyrektorowi szkoły.
Postanowienia końcowe
W kwestiach nieuregulowanych w niniejszych zasadach lub innych kwestiach decyduje dyrektor szkoły.
Znowelizowane zasady organizacji zadań Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Nowych Skalmierzycach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wchodzą w życie z dniem 26 października 2020 r. i obowiązują do odwołania.
W przypadku przedłużenia czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 procedura będzie nowelizowana oraz będzie obowiązywać w terminach określonych w kolejnych rozporządzeniach MEN.