Wtorek, 19.3.2024
Name days: Bogdan / Józef / Marek
Idź do strony głównej Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Nowych Skalmierzycach

Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Nowych Skalmierzycach

Szkoła dla Każdego II

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

 Zajęcia artystyczne dla dzieci uzdolnionych z klas I - III służą głównie wspomaganiu rozwoju uzdolnień artystycznych oraz rozwijaniu umiejętności wypowiadania się poprzez taniec, muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.

W trakcie wspomnianych zajęć uczniowie uczą się poprawnej interpretacji i recytacji różnych wierszy. Poznają możliwości rytmicznego odtwarzania teksu z zachowaniem poprawności fonetycznej oraz ze zróżnicowaniem dynamiki, tempa, barwy głosu. Poznają nowe piosenki, które interpretują ruchowo. Uczą się różnych kroków tanecznych i zabaw ze śpiewem. Wyrażają się także poprzez dramę i inscenizację.

Zajęcia artystyczne stwarzają także dzieciom możliwości artystycznego wypowiadania się w formie plastycznej. Ich twórczość opiera się na przedstawianiu i wyrażaniu scen, zjawisk, wydarzeń realnych i fantastycznych za pomocą rysowania, malowania, wycinania, wydzierania, wyklejania, lepienia. Wykonują także płaskie i przestrzenne formy użytkowe poznając przy tym różne techniki plastyczne, materiały i narzędzia.

Zajęcia artystyczne poza ich głównym celem mają też istotne znaczenie integracyjne, gdyż ułatwiają przełamywanie barier społecznych, emocjonalnych, sprzyjają budowaniu wiary we własne siły. (G. Ignor)

Zajęcia artystyczne - klasy I


Zajęcia artystyczne - klasy II



 



Zajęcia artystyczne - klasy III



 Zajęcia dla dzieci z klas Ia, Ib, Ic z trudnościami w zdobywaniu wiedzy matematycznej.

   W ramach projektu EFS ,, Szkoła dla każdego II’’ na zajęciach z trudnościami w zdobywaniu wiedzy matematycznej w klasach pierwszych odbywa się wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów. Zajęcia odbywają  się  zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji matematycznej. Działania dostosowane są do możliwości uczniów i służą realizacji celów.     

   Zajęcia prowadzone są w różnorodny sposób, najczęściej poprzez zastosowanie metod aktywizujących, aby uczniowie nie nudzili się, ale poprzez zabawę utrwalali poznane treści. W trakcie każdych zajęć wykorzystywane są  liczne środki dydaktyczne nabyte w ramach projektu jak. np. liczmany, patyczki, liczydła, multimedialne gry komputerowe, kostki do gry, gry planszowe, domina, kolorowe liczby, zegary, figury geometryczne. Uczniowie bardzo chętnie spędzają czas bawiąc się  i jednocześnie ucząc np. podczas zabawy w sklep liczą pieniądze, ważą produkty. Nabywaniu umiejętności praktycznych sprzyja wykorzystanie termometrów, kalendarzy, różnych rodzajów wag, miar. Przy doskonaleniu umiejętności dodawania i odejmowania w poznanym zakresie ważne jest manipulowanie i przeliczanie. Poprzez gry i zabawy matematyczne , twórcze rozwiązywanie problemów , a także gry i zabawy logiczne uczniowie rozwijają  logiczne myślenie , wyobraźnię , koncentrację ,  uwagę i spostrzegawczość , doskonalą umiejętność rozróżniania kierunków i orientację w schemacie ciała , projektują dowolne kompozycje z różnych figur geometrycznych , a także ćwiczą umiejętność liczenia w poznanym  zakresie.

   W ramach zajęć uczniowie rozwiązują także proste zadania tekstowe i układają treść zadania do przedstawionej sytuacji życiowej, ilustracji, działania.

                                                          M. Nowak, M. Szwałek, D. Woźniak




ZAJĘCIA MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZE DLA UCZNIÓW UZDOLNIONYCH W KLASIE I

 W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Szkoła dla każdego II” realizuje się  w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Nowych Skalmierzycach  zajęcia matematyczno – przyrodnicze dla uczniów uzdolnionych w klasie I a, I b, I c.                               

Po przeprowadzeniu dotychczasowych zajęć zauważa się: zainteresowanie zajęciami, chęć poszerzania przez uczniów swojej wiedzy z zakresu edukacji matematycznej i społeczno – przyrodniczej, sprawniejsze rozwiązywanie zadań i poruszanych problemów, większą samodzielność, koncentrację uwagi, logiczne myślenie i rozumowanie, umiejętność współpracy w grupie. Na zajęciach wykorzystywane są pomoce dydaktyczne i materiały zakupione przez szkołę z Europejskiego Funduszu Społecznego. 

W zakresie realizowanych tematów uczniowie:

·  rozwijają inteligencję naukową - poszerzają wiedzę i umiejętności z zakresu matematyki i przyrody, dokonują wspólnych doświadczeń, eksperymentów, badają i obserwują, oceniają,

·    rozwijają inteligencję matematyczno-logiczną - usprawniają umiejętności

matematyczne, udzielają logicznych spostrzeżeń i wypowiedzi, rozwiązują zadania i łamigłówki, pogłębiają swe zainteresowania matematyczne i logiczne.

         Ponadto na zajęciach matematyczno – przyrodniczych rozwijane są następujące umiejętności:

-  logicznego myślenia poprzez gry logiczne, domino, programy komputerowe, korzystanie ze stron internetowych dla dzieci,

-  dodawania i odejmowania w zakresie do 20 poprzez ćwiczenia praktyczne, manipulowanie klockami, pchełkami, liczmanami, a także przez uzupełnianie tabelek, grafów, rozwiązywanie zadań tekstowych,

- samodzielnego dochodzenia do wiedzy i wniosków poprzez doświadczenia, obserwacje, ćwiczenia praktyczne, plansze, makiety, gry logiczne,

-  praktycznego korzystania z kalendarza, zegara, termometru,

-  obserwacji zjawisk przyrodniczych, następstw pór roku poprzez wycieczki, obserwacje,

-  dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych zachodzących  w otaczającym świecie poprzez eksperymenty, doświadczenia, gry pamięciowe,

-  wykorzystania posiadanej wiedzy w nowych sytuacjach poprzez zabawy dydaktyczne, łamigłówki, zabawy z życia codziennego, kupowanie, płacenie, ważenie, mierzenie,

-  kształtowania świadomości ekologicznej i wrażliwości na problemy środowiska i jego  zagrożenia,

-   kształtowania szacunku do przyrody i jej bogactwa,

-  poszukiwania wiadomości w różnych źródłach informacji, korzystania z zasobów Internetu,

-   współpracy w grupie, nawiązywania kontaktów społecznych.

           Zadanie wspierania uczniów zdolnych jest obecnie jednym z priorytetowych, strategicznych celów edukacji. Dlatego też  odkrywanie i rozwijanie zdolności rozpoczęto już w klasie I.

                                                                                                                Małgorzata Nowak


Zajęcia dla dzieci ze specjalnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji

 Zajęcia mają na celu przede wszystkim wyrównywanie i eliminowanie braków i błędów w czytaniu i pisaniu, ćwiczenie umiejętności prawidłowego czytania i pisania, przezwyciężanie trudności w opanowaniu podstawowych umiejętności czytania i pisania. Poprzez prowadzone zajęcia uczniowie poszerzają zakres słownictwa, tworzą kilkuzdaniowe ustne i pisemne wypowiedzi na określony temat, stawiają pytania związane z wydarzeniami z życia, własnymi zainteresowaniami, czytanymi i wysłuchanymi tekstami. Uczniowie dzięki ćwiczeniom piszą czytelniej i bardziej płynnie wyrazy i zdania, uwzględniając właściwy kształt liter oraz rozmieszczenie w liniaturze. Uczniowie piszą z pamięci i ze słuchu krótkie teksty, zwracają uwagę na poprawność ortograficzną i interpunkcyjną. Czytają ze zrozumieniem i wyciągają wnioski.

 

Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu wiedzy matematycznej

 Zajęcia mają na celu wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów w zdobywaniu wiedzy matematycznej i zachęcenie ich do zwiększenia wysiłku w uczeniu się matematyki. Poprzez prowadzone zajęcia uczniowie ćwiczą przeliczanie zbiorów w zakresie 100, wyodrębniają w zapisie liczby jedności, dziesiątki i setki, dodawają i odejmują dowolne liczby w zakresie 100, korzystają z przemienności dodawania, rozwiązują łatwe równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka, sprawdzają dodawanie za pomocą odejmowania i odwrotnie, mnożą i dzielą liczby w zakresie 30 oraz mnożą w zakresie 50, sprawdzają dzielenie za pomocą mnożenia i odwrotnie, rozwiązują proste zadania tekstowe oraz układają treść zadań do sytuacji, rysunku, schematu, zapisu matematycznego, przekształcają zadania jednodziałaniowe, potrafią podać własności figur geometrycznych, mierzą różne długości (miarką centymetrową), ilości płynów (dowolna jednostką), masy (wagą), temperaturę (termometrem), dokonują obliczeń zegarowych, kalendarzowych (dni, tygodnie, miesiące ), pieniężnych, stosują pojęcia (minuta, godzina, metr, centymetr), zapisują i odczytują znaki rzymskie, dostrzegają życiową użyteczność treści matematycznych.

 

Zajęcia matematyczno-przyrodnicze dla dzieci zdolnych

 W zakresie edukacji matematycznej uczniowie przeliczają zbiory w zakresie 100,  liczą dziesiątkami w zakresie 100, liczą setkami w zakresie 1000 (w przód i w tył),  zapisują liczby cyframi,  porównują dowolne dwie liczby w zakresie 100 (słownie i z użyciem znaków <, >, =),  dodają i odejmują liczby w zakresie 100, sprawdzają wyniki odejmowania za pomocą dodawania, sprawnie dodają i odejmują liczby w zakresie 100,  wykonują łatwe obliczenia w zakresie 1000, sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia i odwrotnie, sprawnie posługuje się tabliczką mnożenia w zakresie 50,  rozwiązują łatwe równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka,  rozwiązują proste zadania tekstowe na porównywanie różnicowe, rozwiązują trudniejsze zadania tekstowe, dokonują prostych obliczeń pieniężnych (cena – ilość – wartość),  dokonują obliczeń użytecznych w życiu, związanych z długością, obliczają długości linii łamanych, mierzą i zapisują wyniki pomiarów, stosują jednostki miary,  dokonują obliczeń użytecznych w życiu, związanych z masą, ważą przedmioty, używają jednostek masy, wykonują proste obliczenia, stosują określenia: kilogram, pół kilograma, dokonują obliczeń użytecznych w życiu, związanych z ilością płynów,  odmierzają płyny różnymi miarkami, używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra,  dokonują obliczeń użytecznych w życiu, związanych z temperaturą, odczytują temperaturę, odczytują i zapisują liczby w systemie rzymskim od I do XII, dokonują obliczeń kalendarzowych (pełne miesiące), zapisują i porządkują chronologicznie daty, dokonują obliczeń użytecznych w życiu, związanych z czasem,  odczytują wskazania zegarów, wykonują proste obliczenia zegarowe (pełne godziny),  rysują odcinki o podanej długości, rozpoznają i nazywają figury nietypowe, np. zachodzące na siebie, rysują figury symetryczne. 

 

 W zakresie natomiast wiedzy przyrodniczej uczniowie podczas zajęć

            Obserwują zmiany zachodzące w otaczającej rzeczywistości przyrodniczej

             i społecznej, dostrzegają przyczyny i skutki, uczy się formułować wnioski.

            Formułują wnioski na podstawie obserwacji otaczającej rzeczywistości.

            Interesują się światem przyrody, systematycznie poszerza wiadomości.

            Wymieniają kilka charakterystycznych i typowych zwierząt dla danego regionu Polski.

            Wymieniają i rozpoznaje niektóre zwierzęta egzotyczne.

            Rozumieją konieczność ochrony środowiska przyrodniczego.

            Starają się zapobiegać zniszczeniom w przyrodzie.

            Dostrzegają w swoim otoczeniu przyrodniczym i społecznym cykle i regularności,               

            funkcjonujące prawa i zależności.

            Znają wpływ światła, powietrza i wody na życie ludzi, roślin i zwierząt.

            Znają znaczenie wybranych skał i minerałów.

            Stosują zasady zdrowego odżywiania.

            Dostrzegają niebezpieczeństwa związane z: kąpielą, zabawami na śniegu i lodzie,      

            zjawiskami atmosferycznymi (burza, huragan, powódź, śnieżyca).

                                                                                                                                            Małgorzata Mąka


      Informacja o zajęciach  w klasie III:

  • Dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji.
  • Dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu wiedzy matematycznej.
  • Zajęcia matematyczno – przyrodnicze dla dzieci uzdolnionych.

 

  W ramach zajęć EFS, prowadzone są przeze mnie zajęcia dla uczniów klasy IIIA z problemami w przyswajaniu wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej – ze specjalnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji, a także edukacji matematycznej dla dzieci, które mają trudności w zdobywaniu wiedzy matematycznej.

Na zajęciach tych utrwalałam materiał objęty programem klasy trzeciej, w oparciu o podstawę programową.

         Uczniowie wykonywali zadania na dodawanie i odejmowanie w zakresie 100, mnożenie i dzielenie w zakresie 100, rozwiązywali zadania z treścią, wykonywali obliczenia zegarowe, kalendarzowe, ważyli i mierzyli, wypełniali karty pracy przygotowane przeze mnie.

Rysowali linie, figury geometryczne. Korzystaliśmy także z gier dydaktycznych  z Internetu.

          Uczniowie mający problemy z czytaniem i pisaniem także wyrównywali swoje braki w wiadomościach i umiejętnościach poprzez zabawy i gry dydaktyczne utrwalające zasady ortograficzne, gramatykę – części mowy, rozpoznawanie i nazywanie rzeczowników, czasowników, przymiotników, liczebników.

Wykonywali pisanie z pamięci, ze słuchu, pisali list ze zwróceniem uwagi na kolejne etapy, zaproszenie i życzenia.

Ćwiczyli technikę czytania a także czytanie ze zrozumieniem, odpowiadali na pytania, opowiadali przeczytany tekst budując poprawne zdania i zachowując chronologię zdarzeń.

Dzieci wykonywały przede wszystkim zadania praktyczne, rozwijające myślenie, kształtujące spostrzegawczość i uwagę. Na zajęciach matematyczno – przyrodniczych dla dzieci uzdolnionych, wprowadzałam treści wykraczające poza wiadomości i umiejętności objęte programem klasy trzeciej.

Rozwijały one wiedzę i umiejętności a także zainteresowania uczniów. W trakcie zajęć dzieci korzystały z filmów dydaktycznych, słowników, map, tablic dydaktycznych. Korzystały także z Internetu a także z pomocy dydaktycznych zakupionych z funduszy unijnych.

Poszerzały swoją wiedzę na temat opieki nad zwierzętami domowymi, ptakami i ssakami hodowlanymi.

          Dzieci wyszukiwały wiadomości w Internecie, na mapie, w przewodnikach, w folderach. Dodawały i odejmowały w zakresie 1000, wykonywały zadania na kolejność działań, dodawały i odejmowały pisemnie. Wykonywały dużo ćwiczeń praktycznych, uczyły się sprawnie posługiwać linią, ekierką, kątomierzem, cyrklem; obserwowały środowisko przyrodnicze na wycieczkach, wykonywały doświadczenia, obserwowały określone preparaty pod mikroskopem, posługiwały się lupą i lornetką.

 Uczęszczając na powyższe zajęcia dzieci wiele zyskały, wyrównując braki w wiadomościach i umiejętnościach a także poszerzając zasób swoich wiadomości oraz rozwijając zainteresowania.

 Jolanta Jackowiak


Zajęcia dla uczniów klasy III b

prowadząca: mgr Aleksandra Przybyłka

 1.    Zajęcia dla dzieci klasy III b ze specjalnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji.    

     Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji dla uczniów kl. III b odbywają się we wtorki. W zajęciach uczestniczy 8 uczniów (5 dziewczynek i 3 chłopców).

     Zajęcia prowadzone są zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji polonistycznej dla pierwszego etapu kształcenia. Tematyka zajęć dobierana jest do wiedzy i umiejętności uczniów. Dotyczy usprawniania czynności manualnych i grafomotorycznych,  analizy i syntezy słuchowo wzrokowej wyrazów, a także wypowiadania się na temat ilustracji, tekstu czy własnych przeżyć. Uczniowie ćwiczą również czytanie i pisanie sylab, zdań, tekstów, utrwalają pisownię wyrazów z „rz”, „ż”,  „ó”, „u”, „ch” i „h”. Rozpoznają rzeczowniki, czasowniki,  przymiotniki i liczebniki w zdaniach i tekstach, układają wyrazy wg alfabetu i pracują nad płynnością czytania. Na zajęciach korzystają z pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach projektu oraz kart pracy przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego.

     Pojedyncza absencja wynika z chorób dzieci.

2.    Zajęcia dla dzieci klasy III b z trudnościami w zdobywaniu wiedzy matematycznej.

     Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych dla uczniów klasy III b odbywają się w środy. W zajęciach uczestniczy 8 uczniów, w tym 5 dziewczynek i 3 chłopców.

     Zajęcia prowadzone są zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji matematycznej dla pierwszego etapu kształcenia. Działania na zajęciach są dostosowane do możliwości edukacyjnych uczniów i służą do realizacji założonych celów. Podczas zajęć stosowana jest indywidualizacja pracy z każdym dzieckiem. Zadania dostosowane są do możliwości dzieci i zapewniają poprawne wykonywanie ćwiczeń. Poprzez wykorzystanie  środków dydaktycznych nabytych w ramach projektu oraz  różnorodnych metod, a także kart pracy konstruowanych przez nauczyciela prowadzącego, uczniowie spędzają czas bawiąc się i jednocześnie ucząc . Tematyka zrealizowanych zajęć dotyczy: dodawania w zakresie 100 bez przekraczania i z przekraczaniem progu dziesiątkowego,  utrwalania tabliczki mnożenia i dzielenia, obliczeń pieniężnych, zegarowych, kalendarzowych, wagowych  oraz obliczeń na grafach i w tabelach. Dzieci rozwiązują też zadania tekstowe, których treść nawiązuje do znanej im rzeczywistości i życia codziennego.

     Pojedyncza absencja wynika z chorób dzieci.


3.    Zajęcia matematyczno – przyrodnicze dla dzieci uzdolnionych. 

     Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych matematyczno-przyrodniczo, w których uczestniczą dzieci z kl. III b odbywają się w każdą środę. W zajęciach uczestniczy 8 uczniów, w tym 6 dziewczynek i 2 chłopców.

     Uczestnictwo w zajęciach rozwijających w zakresie nauk matematyczno - przyrodniczych daje uczniom możliwość samorealizacji, umożliwia zdobywanie umiejętności na drodze doświadczeń, obserwacji i pomiarów, a także samodzielnego dochodzenia do wniosków. W atrakcyjny dla uczniów sposób przekazywane są treści przyrodnicze i matematyczne , które często wykraczają poza treści podstawy programowej. W nauczaniu tym przeważają metody sprzyjające samodzielnemu zdobywaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności m.in. poprzez: doświadczenia, obserwacje, analizę schematów i wykresów, pogadankę, „burzę mózgów”, czy ćwiczenia techniczne. Stosuje się także karty pracy przygotowane przez nauczyciela prowadzącego.

     Na zajęciach rozwijane są takie umiejętności jak:

-        poszerzanie wiadomości i umiejętności matematycznych;

-        rozwijanie wyobraźni, aktywności twórczej i zainteresowań matematycznych uczniów;

-        rozwijanie matematycznego myślenia poprzez dokonywanie analizy i rozwiązywania zadań tekstowych;

-        doskonalenie umiejętności poprawnego  dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia, posługiwania  się algorytmami pisemnego dodawania, odejmowania, (mnożenia i dzielenia);

-        umiejętność  korzystania z pojęć i własności matematycznych ujętych w programie nauczania i wykraczających poza nim;

-        samodzielne dochodzenia do wiedzy poprzez doświadczenia, obserwację, interpretację wyników i wnioskowanie;

-        obserwacja zjawisk przyrodniczych i dokonywanie ich opisu i wnioskowania;

-        kształtowanie umiejętności planowania, organizowania  i oceniania własnego uczenia się;

-        dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych zachodzących w   otaczającym świecie;

-        rozwijanie umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w nowych sytuacjach;

-        poznawanie współzależności w przyrodzie oraz zachodzących pomiędzy   człowiekiem i  jego działalnością a środowiskiem;

-        kształtowanie świadomości ekologicznej i wrażliwości na problemy środowiska;

-        rozwijanie dociekliwości poznawczej;

-        kształtowanie szacunku do przyrody i jej bogactwa;

-        wdrażanie do samodzielnej pracy,

-        umiejętność dostrzegania i wykorzystywania  związków  przyczynowo-skutkowych .

Aleksandra  Przybyłka


W klasie III c realizowano zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji; zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu wiedzy matematycznej oraz zajęcia matematyczno-przyrodnicze dla dzieci uzdolnionych.

Podczas zajęć dla dzieci z trudnościami wyrównuje się braki w wiadomościach i umiejętnościach uczniów, eliminuje się błędy w czytaniu, pisaniu i liczeniu. Ćwiczy się umiejętności prawidłowego czytania, pisania i liczenia. Kształtuje się pojęcia matematyczne.

W czasie zajęć wykorzystuje się karty pracy dla dzieci przygotowane przez nauczyciela, wiele pomocy dydaktycznych zakupionych przez szkołę z funduszu europejskiego, plansze demonstracyjne oraz technologię komputerową.

Zajęcia dla dzieci uzdolnionych prowadzone są w celu usprawniania wszechstronnego i harmonijnego rozwoju umysłowego uczniów. Podczas tych zajęć uczniowie rozwijają zainteresowania matematyczne i przyrodnicze. Przeprowadzają doświadczenia i formułują wnioski, korzystają ze stron internetowych www.matzoo i rozwiązują zadania matematyczne. W sposób czynnościowy i praktyczny posługują się zegarem, kalendarzem, miara centymetrową. Wychodzą również na wycieczki w celu prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych, świata roślin i zwierząt, zmian zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku.

Wszyscy uczniowie chętnie i systematycznie uczestniczą w zajęciach. Potrafią ze sobą współpracować i rywalizować. W razie potrzeby również pomagają sobie wzajemnie.

Iwona Pussak


Zajecia w klasach II

Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu wiedzy matematycznej.

  • Prowadzenie zajęć o charakterze stymulującym, wspierającym i propedeutycznym.
  • Liczenie, porównywanie, rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem gier edukacyjnych, liczmanów, patyczków, liczydeł itp.
  • Wiadomości praktyczne: obliczenia pieniężne, pomiary, cyfry rzymskie, odczytywanie wskazań zegara – zabawa w sklep, ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem wag, miar, termometrów, zegarów, programów komputerowych.
  • Figury geometryczne: rysowanie, rozpoznawanie, porównywanie, klasyfikowanie.
  • Stosunki przestrzenne w otoczeniu dziecka.

Zajęcia dla dzieci ze specjalnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji.

  • Eliminowanie błędów, braków w czytaniu i pisaniu, wyrównywanie szans, wzmacnianie w uczniach wiary we własne siły.
  • Znajomość alfabetu poprzez zabawę, wyszukiwanie, układanie, dobieranie itp.
  • Czytanie tekstów o odpowiadanie na pytania.
  • Poszerzanie zasobu słownictwa: opowiadanie historyjek, opisywanie rysunków, tworzenie opowiadań.
  • Pisanie zdań i tekstów.
  • Powtarzanie i utrwalanie wiadomości o częściach mowy: programy komputerowe, gry dydaktyczne.
  • Ćwiczenie ortograficzne – ortografia na wesoło – programy komputerowe, gry dydaktyczne.

Zajęcia matematyczno-przyrodnicze dla dzieci uzdolnionych.

  • Poszerzanie wiedzy matematycznej  w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych: gry edukacyjne, zabawy.
  • Utrwalanie i poszerzanie umiejętności praktycznych:  pomiar, odczytywanie wskazań zegara, obliczenia pieniężne poprzez działania praktyczne (zabawa w sklep, ważenie, mierzenie).
  • Rozwiązywanie zadań tekstowych; prostych i złożonych: manipulowanie przedmiotami, wykonywanie rysunków, przekształcanie zadań.
  • Poszerzanie wiedzy przyrodniczej z zakresu rozpoznawania roślin, zwierząt i ich środowisk; rozróżniania pór roku, rozpoznawania i nazywania elementów pogody.
  • Wykonywanie różnego rodzaju doświadczeń i eksperymentów.
  • Wycieczki.
  • Wyciąganie i zapisywanie wniosków.
  • Korzystanie z różnych źródeł informacji: Internet, encyklopedie, słowniki, mapy, plany.
  • Programy komputerowe.

Monika Rogalska


Gimnastyka korekcyjna


Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy

 Zajęcia logopedyczne realizowane w ramach projektu „Szkoła dla każdego II” dla uczniów klas I-III mają na celu minimalizowanie zaburzeń mowy, doskonalenie mowy już ukształtowanej, korygowanie wad wymowy, rozwijanie kompetencji językowej i komunikacyjnej. W zakresie zadań wykonywanych w czasie zajeć logopedycznych uczniowie kształtują prawidłowy rozwój mowy pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym.

W programie zajęć logopedycznych, w obszarze realizowanych treści uczniowie:

- rozwijają rozumienie mowy,

- wzbogacają słownictwo,

- usprawniają analizę i syntezę słuchową,

- stymulują rozwój koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,

- doskonalą sprawność narządów mowy i umiejętność prawidłowego oddychania,

- utrwalają prawidłową artykulację i płynność wypowiedzi,

- ćwiczą prozodię mowy (rytm, akcent, melodię).

Dzieci chętnie podejmują zadania i wyznaczone cele, są zaangażowane w pracę rozwijającą umiejętności prawidłowego wypowiadania i komunikowania się w środowisku.

Zajęcia logopedyczne są realizowane w oparciu o metody logopedyczno-pedagogiczne z wykorzystaniem szerokiej gamy pomocy dydaktycznych, gier logopedycznych i zestawów terapeutycznych. Kształtują poczucie odpowiedzialności za proces rozwoju mowy, jej jakość i znaczenie w edukacji i życiu codziennym.

Małgorzata Bączkiewicz


Galeria Zdjęć