Saturday, 23.3.2024
Name days: Pelagia / Konrad / Zbysław
Idź do strony głównej Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Nowych Skalmierzycach

Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. w Nowych Skalmierzycach

Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Play and learn! Graj i ucz się!”

Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego

 

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. Powstańców Wlkp. w Nowych Skalmierzycach

 

mgr Sylwia Nowicka

mgr Monika Ułanowska

mgr Ilona Mikołajczak

 

Nowe Skalmierzyce, 2014

  1. Wstęp
  2. Założenia
  3. Cele innowacji
  4. IV.  Spodziewane efekty
  5. Zasady i sposoby ewaluacji

 

 

  1. I.      Wstęp

Nauczanie  języka obcego w dzisiejszych czasach wymaga od nauczyciela dużej pomysłowości. Nie zawsze łatwo jest zmotywować  uczniów do nauki, a ponieważ dzieci coraz więcej czasu spędzają przed ekranem komputera warto połączyć przyjemne z pożytecznym. Tak właśnie narodził się pomysł na wprowadzenie innowacji „Play and learn! Graj i ucz się!”. Głównym celem innowacji jest zmotywowanie uczniów do nauki języka angielskiego poprzez wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz ukazanie ciekawych sposobów  nauki .

 

  1. II.   Założenia
  2. Podstawa prawna:
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn.  zm.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506, z póź. zm.).

 

  1. Autorzy:

nauczyciele języka angielskiego:

mgr Sylwia Nowicka

mgr Ilona Mikołajczak

mgr Monika Ułanowska

  1. Rodzaj innowacji: metodyczno-organizacyjna
  2. Data rozpoczęcia:  wrzesień 2014
  3. Data zakończenia: czerwiec 2017
  4. Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. Powstańców Wlkp. w Nowych Skalmierzycach
  5. Adresat: uczniowie klas IV-VI wyrażający chęć udziału
  6. Formy i metody realizacji:

 

W celu realizacji niniejszej innowacji pedagogicznej zakłada się wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu poszerzenia a także sprawdzenia wiedzy uczniów z zakresu znajomości języka angielskiego. W szkole, cyklicznie (3 razy w roku szkolnym) odbywać się będą konkursy języka angielskiego. Wiedza uczniów sprawdzana będzie za pomocą gier komputerowych dostępnych w Internecie (darmowych, legalnych). Konkursy przeprowadzane będą w sali komputerowej z dostępem do Internetu.

Konkurs podzielony będzie na III etapy:

 

  • Etap I – „Vocabulary Master” („Mistrz Słownictwa”)

Podczas pierwszego etapu sprawdzana będzie znajomość słownictwa. Przeprowadzony on będzie w listopadzie.

 

 

  • Etap II – „Grammar Master” („Mistrz gramatyki”)

Podczas etapu II, który odbędzie się w lutym, sprawdzany będzie poziom znajomości struktur gramatycznych z zakresu języka angielskiego.

 

  • Etap III – „Ekspert ds. Wiedzy o Krajach Anglojęzycznych”

W maju uczniowie rywalizować będą ze sobą wykazując się wiedzą na temat państw anglojęzycznych (stolice, patroni, flagi, elementy geografii itp.).

 

  • Po każdym etapie wyłoniona zostanie trójka zwycięzców, natomiast po ukończeniu ostatniego etapu w danym roku szkolnym zostanie również ogłoszona lista zwycięzców w klasyfikacji generalnej. Uczeń, który zdobędzie największą ilość punktów po ukończeniu wszystkich etapów otrzyma tytuł „Master of English” („Mistrz Języka Angielskiego”).

 

Wynik każdego konkursu zależeć będzie od ilości zdobytych punktów. Zakłada się również, iż w poszczególnych przypadkach o wynikach decydować może również czas wykonania zadania.

Po zapoznaniu się z zagadnieniami, w celu promowania autonomii, zachęcani będą do samodzielnej pracy w domu w celu przygotowywania się do każdego etapu, jednakże mogą również skorzystać z dodatkowych zajęć języka angielskiego realizowanych na podstawie art. 42 Ustawy – Karta nauczyciela (kółek języka angielskiego, itp.). Podczas  tych zajęć, w celu doskonalenia znajomości języka, wykorzystane będą gry edukacyjne dostępne w Internecie, gry na płytach CD-Rom oraz oprogramowanie do tablicy interaktywnej. Uczestnictwo w zajęciach dodatkowych nie stanowi jednak warunku uczestnictwa w konkursie. Do konkursu przystąpić może każdy uczeń kontynuujący naukę języka angielskiego na II etapie edukacyjnym.

Podczas selekcji gier językowych na każdym etapie brana będzie pod uwagę zgodność ich zawartości  z treściami zawartymi w podstawie programowej oraz zatwierdzonymi programami nauczania.

 

Procedury:

 

  1. Ogłoszenie terminu konkursu oraz podanie zagadnień.
  2. Przygotowanie merytoryczne uczniów podczas zajęć dodatkowych oraz samodzielna praca uczniów w domu.
  3. Przeprowadzenie poszczególnych etapów konkursu.
  4. Ogłoszenie listy trojga zwycięzców (po zakończeniu każdego etapu).
  5. Ogłoszenie listy trojga zwycięzców klasyfikacji generalnej (po zakończeniu ostatniego etapu w danym roku szkolnym).

 

  1. III.            Cele innowacji:
  • Kształtowanie autonomii uczniów w nauce języka obcego
  • Uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego
  • Poszerzenie wiedzy na temat krajów anglojęzycznych
  • Poszerzenie zakresu słownictwa oraz struktur gramatycznych
  • Ukazanie ciekawych sposobów uczenia się języka angielskiego np. przez granie w gry komputerowe
  • Zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka angielskiego
  • Pokazanie uczniom jakie możliwości stwarza technologia informacyjno-komunikacyjna w doskonaleniu znajomości oraz nauce języka obcego
  • Doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnej
  • Rozwijanie umiejętności planowania własnej nauki

 

  1. IV.            Spodziewane efekty

Dzięki wprowadzeniu innowacji, uczeń:

  • Sprawdzi i utrwali swoją znajomość słownictwa i gramatyki oraz wiedzę na temat krajów anglojęzycznych,
  • Wzbogaci zasób słownictwa i poszerzy wiadomości z zakresu gramatyki oraz realioznastwa,
  • Będzie bardziej zmotywowany do nauki języka,
  • Nauczy się efektywnie wykorzystywać czas wolny do utrwalania i poszerzania wiedzy,
  • Będzie cechował się większą autonomią w nauce języka,
  • Nauczy się wykorzystywać Internet (zwłaszcza gry komputerowe) do rozwijania umiejętności językowych,
  • Osiągnie lepsze wyniki w nauce języka obcego.

 

 

  1. V.   Zasady i sposoby ewaluacji:
  • Ogłoszenie wyników osiągniętych przez uczniów na apelach szkolnych, stronie internetowej szkoły (www.sp.noweskalmierzyce.pl), w gazetce szkolnej, w gazecie lokalnej.
  • Laureaci otrzymają dyplomy i drobne upominki ufundowane przez Radę Rodziców.
  • Informacje o wynikach przekazane będą Radzie Pedagogicznej oraz Rodzicom (na zebraniach, na szkolnej stronie internetowej, w gazecie lokalnej).
  • Po zakończeniu ostatniego etapu w danym roku szkolnym uczestnicy wypełnią ankiety ewaluacyjne.
  • Przeprowadzane będą rozmowy z uczestnikami dotyczącymi formy przeprowadzania konkursów, stopnia trudności testowanych treści itp.

Galeria Zdjęć